Categories
Články

Test: MASSI gravel

Zastavíš na kraji silnice, nohy spočinou na zemi, mezi nimi štangle gravela. Zavři oči a představ si…

Slunce se opírá do tvé tváře a cítíš jeho vůni promísenou s vůní okolí. Kolem je zelená, zvlněná krajina a na každém kopečku je malé městečko. Mezi nimi, se jako had motá šedý asfalt. Je teplo a tlukot tvého srdce je v harmonii s okolím.

Ovšem pod nohama vnímáš něco jiného, než prvotřídní asfalt – jsou to jemné, bílé kamínky tvořící úžasnou šotolinku mezi vinicemi a zkratky mezi městy. Zaklapneš tretry do SPDček, ruce objímají brzdové páky na řídítkách, zadek je na pozici, kterou tak důvěrně zná a ty vyrážíš vstříc bílé cestě, třeba do San Gimignana. Šotolina pod plášti krásně ševelí a ačkoliv kolo mírně plave, tebe uchvátil klid a pohoda. Řetěz běhá někde v polovině kazety a občas si mírně přibrzdíš před zatáčkou, abys mohl hned za ní vyrazit do dalšího úseku.

Tak tohle je svět GRAVELu😊

Otvíráš oči, podíváš se kolem sebe, vše výše uvedené se rozplynulo a zbylo tu takové … šedivé, blátivé a asfalt s docela velkými výtluky a teplota? Zima jako …… To je rozdíl, který pozná každý. Je to jiná scenerie, ale přesto stejně ideální proto, aby mezi tvými nohami byla štangle gravela.

Někdo na to příjde hned, někomu to trvá, aby zjistil, že v obou případech je gravel nejlepší volbou. První situaci můžeš škrtnout, k té tak často nedojde, ale ta druhá tu s tebou bude od listopadu do půlky března. Po celou tuto dobu je gravel nejlepší volbou pro cyklistiku a to hlavně z těchto důvodů:

  • Jednoduchost

Není odpružená vidlice, ani stavba. Prosolené silnice tedy nic neničí. Zůstává pouze řetěz.😊 Je to proto ekonomicky výhodnější řešení. Když pak zvolíš tohohle Massáka, může být osazen Shimano 105, Ultegra, a nebo GRX. Obzvlášť varianta GXR je z mého pohledu ta nejvíce povedená. Od modelového roku 2024 je v provedení 1×12 převodů. Jednopřevodník pak zase zjednodušuje celek a převodový rozsah je dostačující na to vyjet po silnici na Vimperk, vyhnívák na DV, nebo pod Varhošť Převodová škála je 40×11-46. Převodník lze však alternovat i s 38 a 36z.

Rám je pak naprosto famózní. Tuhý, komfortní a tichý. Nikde nic nedrnčí. Vnitřní vedení je provedeno důmyslně a při jízdě to oceníš. A ta barva, která se mění podle venkovního světla…. To je takový bombónek

  • Komfort

Karbonový rám je výborný základ nejen pro hbitou reakci do pedálů, ale také pro filtrování nerovností od povrchu. Samozřejmě nejvíc dělají pneumatiky a tlak v nich. V tomto případě Schwalbe s šířkou 40mm. Když se pak celek doplní o karbonovou sedlovku a sedlo, je to téměř jako celopéro😊 – ne není…

  • Rychlost

Na silnici lze jet 30 a při stoupání to není o moc horší než na silničním kole – pokud je gravel bez brašen.

Jeho domovem tak budou jak členité silničky, lesní a polní cesty a když se někomu poštěstí tak i Strada bianche😊.

Tento Massák je pak parádní stroj k polykání přípravných kilometrů na sezónu. Brzy sem nahraji pár GPX souborů abys viděl/a kde mu je dobře.

Snažil jsem se to napsat barvitě. Ale nic není tak barevné jako jízda na něm. Tito MASSÁCI jsou v cenách 66-85 tis. Kč. Nicméně SELLA nabídka gravelů je rozmanitá a vybírat lze mezi hliníkovými a karbonovými modely v cenách 35-130.000 Kč – modely MASSI, SUPERIOR, STEVENS a CIÖCC , Zde uvádím pár příkladů tras, které jsou jako stvořené pro jízdu na Gravlu.

Tohoto Massáka si můžeš přijít vyzkoušet na SELLA základnu.

Zpět nahoru